Voor elk probleem een oplossing
De implementatie liep gesmeerd, de operatie is nu gestructureerd en efficiënt.
Alle processen zijn nu zonder ‘waste’ en volledig ‘agile’.
Als bedrijf vertrouw je mensen om het uit te voeren.
Maar mensen zijn ingewikkeld en rommelig. Ze hebben emoties, motivaties, bagage, oplevingen, dipjes, passie en relaties.
En dat bepaalt allemaal hoe ze hun werk doen. Ongrijpbaar zijn ze…. niet te structureren.
Voor je het weet ga je mensen zien als de bron van inefficiëntie die alleen maar afleiden van het doel.
Misschien word je zelfs wel cynisch over mensen. Ga je ze bekritiseren, ga je geloven dat ze lui, dom en ongemotiveerd zijn.
Dat zeg je niet maar dat denk je wel.
Je neemt meer en meer op je schouders en klaagt dat het komt omdat anderen hun taak niet pakken en niet logisch na kunnen denken.
Je gaat micro managen, je bent ongelukkig en iedereen in je omgeving krijgt dat heel goed mee.
Als het leed groot genoeg wordt ga je inzien dat je niet van die mensen af kan komen en dat je ze echt nodig hebt.
Je gaat inzien dat mensen niet het probleem zijn maar juist de sleutel tot succes.
Dat mensen de sleutelfactor zijn in elk proces of systeem.
Eigenlijk zijn mensen en hun relaties de oorzaak maar ook de oplossing van veel grote problemen.
Het goede nieuws is : Je kan het menselijke operatiesysteem begrijpen, omarmen en gebruiken en de sleutel laten zijn van elk ander systeem of proces.